El CSC inaugura el cicle CreaTalent d'enguany amb la sessió 'Què pot aportar l'agilitat a les nostres organitzacions', que tindrà lloc el 24 de maig a les 10 h.
Comptarem amb la participació de Víctor Fairén i Pilar Balcells (SmartWay) i de la consultora Maribel Álvarez. També es presentaran experiències de quatre entitats associades: el Consorci Hospitalari de Vic, SSIBE, el Parc Taulí i Sant Pau.
Coordinen la jornada Mònica Buqueras (Hospital General de Granollers), Johanna Cáceres (Consorci Sanitari del Maresme) i Pilar Rol (CAPSS).
Les inscripcions per assistir a aquesta sessió estan disponibles aquí.
El CSC acull demà una nova Sessió Tècnica titulada 'Tres anys de la llei reguladora de l'eutanàsia: avenços i reptes amb la prestació d'ajuda a morir'. Hi participaran Albert Tuca i Francesc José Maria (Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya) i Gloria Cantarell (Associació pel Dret a una Mort Digna). El formulari d'inscripció per assistir a aquesta jornada de forma presencial està disponible aquí. Per seguir la sessió online, cal registrar-s'hi aquí.
El CSC organitza, conjuntament amb la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya (RAFC), la taula rodona "La IA aplicada a salut i les noves perspectives en l'àmbit de la farmàcia i els medicaments", que se celebrarà a la seu d'aquesta entitat el pròxim dilluns 13 de maig a les 18:30 h. Josep Maria Guiu, director de l'Àrea de Farmàcia, hi parlarà sobre les aplicacions de la IA en els medicaments i Antoni Gilabert, director de l'Àrea d'Innovació i Partenariat, hi farà de moderador.
El CSC va acollir ahir la primera sessió del cicle de debats d'innovació d'enguany, 'OneHealth: els reptes d'avui i de demà en salut', on es va abordar aquest concepte i les conseqüències de la salut planetària sobre la salut de la població. En la jornada, van participar Marc Vilahur (Generalitat de Catalunya), Franz Peters (Institut de Ciències del Mar - CSIC), Ferran Campillo (Fundació Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa), Carla Oliva (CoMB), Irene Corbella (ASPCAT) i Tomás Montalvo (ASPB), entre altres entitats.
El Servei d'Estudis (SEPPS) del CSC i l'Escuela de Salut Pública de la Universidad de Chile van organitzar, la passada setmana, el seminari internacional Millorant l'equitat d'accés al diagnòstic del càncer en xarxes de serveis de salut de diferents països de Amèrica Llatina, que va abordar els retards en l'accés i les intervencions adaptades per millorar-los en el marc del projecte EquityCancer-LA, finançat per la UE i liderat pel CSC. El vídeo de la jornada, la qual va aplegar més d'un centenar de professionals, es pot recuperar aquí.
El CSC va participar el passat dimarts a la Jornada Reglamento Europeo de HTA: De la teoria a la pràctica, que es va celebrar a l'oficina del Parlament Europeu i de la Comissió Europea a Madrid. Organitzat per Farmaindustria, l'acte va reunir representants dels diferents agents implicats en l'avaluació de medicaments per abordar els efectes de la implementació del nou reglament a Espanya, a les comunitats autònomes i als hospitals, i com això repercutirà en l'accés als fàrmacs per part dels pacients. Josep Maria Guiu, director de l'Àrea de Farmàcia i del Medicament del CSC, va ser un dels ponents de la jornada.
El CSC va participar en la 24a Assemblea General de 2024 de la European Health Public Procurement Alliance (EHPPA), un organisme format per diverses organitzacions europees sense ànim de lucre que treballen conjuntament per a la millora de la compra pública en l'àmbit sanitari. La trobada, que es va celebrar a Oslo (Noruega) els dies 15 i 16 d'abril, va reunir dotze centrals de compra pública sanitària d'onze països europeus.
El CSC es va reunir el passat divendres amb Eva Granados, presidenta de l'Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID), organisme responsable del foment, programació, coordinació operativa, gestió i execució de les polítiques públiques relacionades amb la cooperació internacional per al desenvolupament sostenible. El president del Consorci, Josep Mayoral, va assistir a la reunió acompanyat de José Augusto García Navarro, director general, i de Maite Pavón, directora de l'Àrea de Consultoria.
L'Auditori Axa de Barcelona va acollir ahir la XXXIV edició dels Premis Avedis Donabedian, uns guardons que reconeixen la qualitat assistencial d'entitats del sector salut i social, i que han comptat, un any més, amb el suport del CSC. El Consorci Sanitari Integral (CSI), el Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí i el Parc Sanitari Pere Virgili van recollir premis en diferents categories, en una cerimònia on els associats van tornar a tenir protagonisme.
Diferents mitjans de l'àmbit farmacèutic s'han fet ressò de la publicació del document 'Models de dispensació de la medicació MHDA amb entrega de proximitat' per part del CSC. Concretament, Correo Farmacéutico, IM Farmacias i DiarioFarma han recollit la publicació de l'informe, que presenta els diferents models de lliurament de proximitat de la medicació hospitalària de dispensació ambulatòria (MHDA) en els centres sanitaris del sistema públic de salut de Catalunya i recull experiències d'èxit en la seva implementació.
Una representació de l'equip professionals del CSC va fer entrega, el passat dilluns, de les aportacions recaptades en el marc dels BCN Salut Games a Salut Sense Sostre. La metgessa Teresa Genover i la infermera Trini Suesa, voluntàries d'aquesta entitat que treballa oferint atenció social i sanitària a les persones vulnerables amb dificultat d'accés al sistema sanitari públic, van ser les encarregades de recollir la donació.
El CSC acull avui una nova sessió plenària de CAPSS. Ens hi acompanyen Pedro Checa, cap de la Inspecció Territorial de Treball de Barcelona; Stephane Cerf, Hublo Spain Manager; Pau Gomar i Amara Bailón, director d'RH i cap de planificació d'RH, respectivament, de l'Hospital del Mar; Anna Fontaniol, directora d'RH de la Fundació Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa; Francesc José Maria, soci-director de FJM Advocats; Henar Ariza, Abigail Blanco, Alfredo Bayón i Loli Rubio, advocats de FJM Advocats, i Pilar Rol, directora executiva de CAPSS.
El BOE núm. 106 d'1 de maig va publicar l'Ordre ISM/386/2024, de 29 d'abril, per la qual es regula la subscripció de conveni especial amb la Seguretat Social a l'efecte del còmput de la cotització pels períodes de pràctiques formatives i de pràctiques acadèmiques externes regulades en la disposició addicional cinquantena segona del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, realitzades amb anterioritat a la seva data d'entrada en vigor. Aquesta ordre entrarà en vigor el dia 1 de juny de 2024 i té per objecte establir les condicions, el termini i les normes de procediment per a la subscripció del conveni especial previst en l'apartat 8 de la disposició addicional cinquantena segona del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, a l'efecte de poder computar la cotització pels períodes de pràctiques formatives i de pràctiques acadèmiques externes, en ella regulades. En el cas de pràctiques no remunerades, la seva realització haurà d'haver-se produït amb anterioritat a l'1 de gener de 2024 i, en el cas de pràctiques remunerades, la seva realització haurà d'haver-se produït amb anterioritat a l'1 de novembre de 2011, data d'entrada en vigor del Reial Decret 1493/2011, de 24 d'octubre.
El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya ha elaborat el Dictamen 06/2024 sobre l'Avantprojecte de llei integral de reconeixement del dret a la identitat i expressió de gènere. Aquesta llei té per objecte establir els mecanismes i regular les condicions per fer efectiu el dret a la lliure autodeterminació de la identitat i expressió de gènere i garantir el respecte a la diversitat en les característiques sexuals de la persona, en tots els àmbits de la vida, tant públics com privats. En el títol VII, que engloba els articles del 27 al 29, es regulen mesures en l'àmbit laboral.
El Govern ha aprovat aquest dimarts la creació del Programa de teràpies avançades i emergents en salut de Catalunya, que vol impulsar el desenvolupament de les teràpies avançades i emergents per tal que arribin als pacients que ho necessitin com més aviat millor. Coordinat des del Banc de Sang i Teixits de Catalunya, permetrà incrementar la disponibilitat dels tractaments, augmentar l'equitat i reduir els costos dels tractaments. També preveu dissenyar i promoure incentius per a l'atracció i la retenció de talent, així com per a una utilització més intensiva del talent existent.
Els Departaments de Salut i Drets Socials han presentat el programa Hubs Salut Jove, que, després d'implementar-se a la Segarra, s'estendrà progressivament a tot el país mitjançant un referent de benestar emocional i salut comunitària (RBEC) -coordinat pel Centre d'Atenció Primària (CAP) on treballi- a les 43 Oficines Joves (OJ) i 98 Punts d'Informació Juvenil amb servei de Salut que hi ha a les comarques catalanes. Emmarcat en la recent aprovació del Pla Nacional de Joventut de Catalunya, el programa pretén millorar l'atenció als problemes de salut mental dels joves.
Un equip d'investigadors de l'Hospital de Sant Pau, liderats pel doctor Juan Fortea, ha identificat una nova forma genètica de l'Alzheimer en un estudi publicat a la revista Nature Medicine. La investigació, realitzada a partir de dades de més de 3.000 donants de cervell i informació clínica i de biomarcadors d'unes 10.000 persones, conclou que tenir dues còpies del gen APOE4 no solament augmenta el risc, sinó que accelera l'aparició d'aquesta malaltia. El descobriment podria ser útil per desenvolupar estratègies de prevenció individualitzades.
Un estudi liderat per les investigadores del Grup de recerca en Immunitat i Infecció de l'Institut de recerca de l'Hospital del Mar, la Dra. Aura Muntasell, i la doctoranda Sara Santana, ha descobert com un tipus de limfòcit 'recluta' el sistema immunitari per lluitar contra un dels càncers de mama més agressius. Les cèl·lules assassines naturals o Natural Killers (NK), en contacte amb el tractament amb anticossos que es fa servir contra el càncer de mama HER2 positiu, segreguen uns tipus concrets de citocines que activen la resposta immunitària contra les cèl·lules tumorals. L'estudi ha descobert que les pacients amb presència de limfòcits NK a l'entorn dels tumors presenten una millor resposta al tractament gràcies a aquest fet.
El dimecres 29 a les 18:30 h es realitzarà a través de Zoom la presentació d'una nova edició del Màster en gestió integral de serveis a atenció primària, socials i hospitalaris (GESAPH) de IL3-UB. El programa, que començarà al novembre, ofereix beques als associats al CSC, que s'aniran atorgant a mesura que siguin sol·licitades i fins que quedin exhaurides. L'ajut consistirà en un descompte de 1.200 euros de la matrícula. Es tracta d'un màster semipresencial format per sis mòduls que dona coneixements i eines per a la gestió integrada funcional social, sanitària i comunitària.
16 de maig - 4 de juliol Lleida, Tarragona, Vic i Girona. "XXIII Jornada d'Actualització Terapèutica" >>més
16 de maig Terrassa. I Jornada de la Unitat de Fractura Osteoporòtica del CST: "Actualització del maneig de la prevenció secundària de la fractura osteoporòtica" >>més
16 de maig Barcelona. Els debats de l'Ateneu: "Correlació entre psicoteràpia i canvis neurobiològics" >>més
17 de maig Terrassa. Sessió general del Servei d'Oftamolologia >>més
22 de maig Madrid. X Jornada sobre vigilancia en salud pública >>més
5-7 de juny Barcelona. X Congreso Nacional de la Sociedad Española de Psicología Oncológica. "Retos de la Psicooncología en el siglo XXI: Implementación y sostenibilidad" >>més
13 de juny Terrassa. Curs teòrico-pràctic punció ecoguiada per inserció, cura i manteniment catèter PICC/Midline >>més
29 de juny Barcelona. III jornada anual de debat "Cap símptoma de discriminació" d'Obertament. >>més
21-27 de juliol Venècia. Observatori de l'Escola d'Estiu. "Navegant per la crisi del personal sanitari: innovacions i transformació en l'atenció sanitària" >>més
10-13 de setembre Cadis. Reunió anual de la Sociedad Española de Epidemiología: "Retos de la epidemiología ante los nuevos paradigmas en salud" >>més
12-15 de novembre Lisboa. 17a Conferència europea de salut pública: "Navegant per les onades de la salut pública europea: explorant un mar d'innovació" >>més
Publicacions oficials
DOGC
RESOLUCIÓ DSO/1465/2024, de 24 d'abril, per la qual s'obre convocatòria per a la provisió de serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, en l'àmbit de les persones amb discapacitat, en règim de concert social.
RESOLUCIÓ SLT/1495/2024, de 29 d'abril, per la qual es nomenen membres dels consells de direcció de les regions sanitàries del Servei Català de la Salut.
ORDRE SLT/96/2024, de 3 de maig, per la qual s'aprova el Programa d'actuacions estacionals del Servei Català de la Salut per coordinar les diferents xarxes assistencials en relació amb el tractament de determinats tipus de pacients durant el període 2023-2024.